Základní umělecká škola, Bílovec, Pivovarská 124, příspěvková organizace
Pivovarská 124, 743 01 Bílovec
IČO: 62330276 mapa
RED_IZO: 600004058
ID datové schránky: 2d6fwtf
číslo účtu: 18139801/0100
el. podatelna: (.pdf do 20 MB)
Mgr. Ondřej Langr, ředitel
Telefon: +420 556 413 500
Mobil: +420 730 548 339
E-mail: reditel@zusbilovec.cz
Blanka Zwingerová
finanční referentka/hospodářka
Telefon: +420 607 257 481
E-mail: info@zusbilovec.cz
Hlavní budova na Pivovarské ulici
Další místo poskytovaného
vzdělávání: VÝTVARNÝ OBOR
Školní informační systém
Vyučovací předměty dle ŠVP
Studijní zaměření Výtvarná tvorba nabízí různorodé výtvarné aktivity, obohacuje smyslový a citový život a v neposlední řadě umožňuje uvolnění případného napětí. Kolektivní výuka navíc vede k prohloubení sociálních vztahů. Vyučovací předměty jsou souhrnnými celky, které v sobě nesou pestrou škálu výtvarných technik, přístupů a forem od klasických (kresba, malba, grafika, keramika, sochařství), přes oborově vyhraněné (scénografie, loutkářství, grafický design, divadlo, textilní tvorba) až po novodobé a současné tendence (objektová a akční tvorba, land-art, konceptuální přístup, využití multimédií, galerijní animace atd.)
Cílem výuky nebývá nutně hmatatelný výrobek, ale spíše prožitek procesu přípravy, hledání cest k vlastnímu vyjádření, samotné tvorby a společné reflexe díla individuální nebo kolektivní povahy. Mimo vlastní výtvarné činnosti jsou svébytnými složkami motivační vstup, rozhovor s učitelem nebo vzájemná diskuze, čas a prostor, hodnocení a poznání obohacující každodenní život.
Součástí studia je pěstování řemeslné zručnosti, zvládání technik a zacházení s materiály a pomůckami a dále hledání nových způsobů použití a vzájemné kombinace nabytých dovedností ve prospěch originálního pojetí. Výslednicí pak může být žák ovládající výtvarný jazyk a samostatně hledající obsahy osobně důležitých témat.
Škola může zájemce o další umělecké nebo pedagogické studium intenzivně připravovat k talentovým zkouškám a odkrývat potenciál v maximální dosažitelné míře v závislosti na odhodlání a pracovitosti žáka.
Přípravné studium je branou do základní umělecké školy. Jedná se o mimořádně citlivé období, ve kterém se často rozhoduje o volbě uměleckého oboru nebo budoucím zaměření žáka. Proto mu věnujeme zvýšenou péči a jsme citlivými „vrátnými“ do světa umění. Je určeno dětem od 5 let, studium trvá jeden nebo dva roky. V přípravném studiu výtvarného oboru děti získávají elementární pracovní a hygienické návyky, učí se čistotě, zacházet s materiály a pomůckami, dodržovat společně stanovená pravidla, ale i otevřeně komunikovat a hodnotit svůj výkon nebo komentovat pozorované skutečnosti. Výtvarná školka vytváří prostor bezpečí, ve kterém se žák může bez tlaku a s pocitem svobody pohybovat a volně vyjadřovat a to nejen výtvarně. K vlastnímu fantazijnímu světu přistupujeme s pochopením a respektem a bez strnulých schémat, která by potlačovala dětskou spontánnost. Zároveň vhodně posouváme hranici osobních cílů a trpělivě žáky podporujeme v jejich úspěšném dosahování.
Základní studium I. stupně je určeno žákům od 7 let a má nejvýše 7 ročníků. Základní studium II. stupně je určeno žákům od 14 let a má nejvýše 4 ročníky. Výuka je organizována ve skupinách maximálně patnácti žáků a probíhá v rozsahu tří vyučovacích hodin týdně.
Třídu zpravidla utváří kolektiv věkově rozdílných dětí, výuka má často malotřídní charakter, jehož předností je vzájemná podpora a vznik silných sociálních vazeb. Stejná témata tak děti řeší v mnohovrstevné podobě a do různé hloubky podle vlastních dispozic, schopností, potřeb a momentálního rozpoložení. Výuka je kolektivní, ale nese rysy individuální výuky ve skupině.
UČEBNÍ OSNOVY vyučovacího předmětu: Výtvarná školka – přípravné studium
žák:
1. ročník
-
pojmenuje základní pomůcky a materiály, popíše zásady a pravidla zacházení s nimi
-
předvede správné uchopení štětce, tužky, nůžek, palety, případně dalších pomůcek
-
dbá na pořádek a hygienické návyky
-
vysloví jednoduchou situaci nebo příběh a zobrazí libovolnou technikou
2. ročník
-
pokryje malbou celou plochu papíru, v kresbě uplatní bod a linii
-
vymodeluje z hlíny tvar a najde pro něj slovní vyjádření
-
pečuje o pomůcky, ohleduplně zachází s materiály
-
vlastními slovy popíše reprodukci uměleckého díla
UČEBNÍ OSNOVY vyučovacího předmětu: Výtvarná přípravka – přípravné studium
Tento vyučovací předmět je určen žákům od 13 let, kteří nenavštěvovali základní studium I. stupně. Žák v něm získá návyky, základy a zkušenosti práce s materiály a výtvarnými technikami a dosáhne takových výsledků, aby mohl pokračovat v základním studiu II. stupně. Studium je jednoleté a žáci jej zahajují plněním vzdělávacího obsahu základního studia I. stupně.
žák:
-
vyjmenuje a namíchá základní a sekundární barvy
-
bezpečně používá základní výtvarné pomůcky a techniky
-
pečuje o pomůcky a ohleduplně zachází s materiály
-
popíše pracovní postup vlastního díla
-
vyjadřuje svůj názor v kolektivu a ponechává prostor pro vyjádření druhých
-
pokryje malbou nebo kresbou celou plochu velkého formátu
-
vymodeluje nádobu z keramické hlíny libovolnou technikou
-
představí alespoň dva autory výtvarného umění podle vlastního výběru
UČEBNÍ OSNOVY vyučovacího předmětu: Plošná tvorba – základní studium I. stupně
žák:
1. ročník
-
vyjmenuje základní barvy, zdůvodní jejich pojmenování
-
uplatňuje vlastnosti kresby suchým pastelem
-
maluje temperovými barvami do mokrého podkladu
-
zakládá portfolio svých prací, dlouhodobě ho udržuje a každoročně vyhodnotí
2. ročník
-
namíchá sekundární barvy v různých technikách, rozlišuje barvy teplé a studené
-
samostatně si vytvoří pracovní prostor a nastaví malířský stojan
-
používá princip rytmu, uplatňuje vlastnosti kresby dřívkem a tuží do suchého a mokrého podkladu
-
využívá možností papírorytu, malby vodovými barvami,
3. ročník
-
namaluje nebo nakreslí barevný kruh s primárními a sekundárními barvami
-
používá princip kontrastu, uplatňuje vlastnosti kresby štětcem a barvou nebo tuší,
-
zachycuje strukturu a povrch v kresbě
-
využívá možností kresleného monotypu, rozmývání v malbě
-
rozliší barvy čisté a lomen
4. ročník
-
vysvětlí lomení primárních a sekundárních barev pomocí barev neutrálních
-
používá monochromatickou stupnici barvy
-
uplatňuje vlastnosti kresby olejovým pastelem a akvarelovými pastelkami
-
vytvoří a srovná dílo s důrazem na bod, linii, prostor a barevnou skvrnu
5. ročník
-
namíchá škálu odstínů pleťových barev
-
popíše princip perspektivy na jeden úběžník
-
představí vybraného mistra vrcholné renesance
-
využívá možností vícebarevného linorytu a malby akvarelem
6. ročník
-
využívá možností malby pastelem do mokrého podkladu a tisku z papírové koláže
-
používá zmenšení a zvětšení v kresbě
-
využívá možností suché jehly a malby akrylem
-
v reálném prostředí nebo na fotografii vyhledá a vyznačí obrazotvorné prvky (bod, linie, plocha, textura, barva, světlo a stín apod.)
7. ročník
-
popíše princip symetrie a asymetrie
-
využívá možností malby temperovými barvami na barevný podklad a tisku z šablony
-
uplatňuje vlastnosti lavírované kresby tuší a perem a používá šrafuru
-
nakreslí, namaluje, graficky ztvární nebo vymodeluje portrét nebo autoportrét
UČEBNÍ OSNOVY vyučovacího předmětu: Plošná tvorba – základní studium II. stupně
žák:
1. ročník
-
vysvětlí barevný kontrast
-
popíše princip vzdušné perspektivy
-
samostatně volí pomůcky, materiály a dostupnou výtvarnou techniku
-
představí vybraného mistra impresionismu
2. ročník
-
uplatňuje vlastnosti kresby uhlem a používá tvarovou nadsázku
-
využívá možností malovaného monotypu, uplatňuje vlastnosti kresby tužkou, zachycuje světlo a stín
-
vytvoří grafický návrh obalu fiktivního nebo reálného výrobku
-
uplatňuje vlastnosti kresby kuličkovým perem, zachycuje pohyb, využívá možností gumotisku a olejomalby
3. ročník
-
využívá možností tisku z koláže, malby špachtlí a jinými méně obvyklými prostředky
-
představí vybraného českého umělce, známého i ve světě
-
nakreslí a namaluje reálný obraz v exteriéru
-
vyjádří objem tvaru pomocí světla a stínů nebo šrafury
4. ročník
-
uplatňuje vlastnosti kresby rudkou do suchého a mokrého podkladu
-
používá různé druhy linií
-
prezentuje cyklus digitálních fotografií na zvolené téma
-
nakreslí nebo namaluje studii v přirozeném měřítku
-
namaluje strukturální malbu s plastickým účinkem
UČEBNÍ OSNOVY vyučovacího předmětu: Prostorová tvorba – základní studium I. stupně
žák:
1. ročník
-
aplikuje keramické postupy v modelování (například válečkování, modelování misky)
-
vymodeluje tvar s použitím povrchové struktury
2. ročník
-
aplikuje postupy nízkého reliéfu
-
aplikuje odlévání i modelování ze sádry
-
vymezí prostor pomocí různých materiálů a určí obsah prostorového díla
3. ročník
-
aplikuje principy komponování z přírodních prvků
-
vymodeluje lidskou hlavu ve zmenšené velikosti
-
vyjmenuje některé významné románské stavby na českém území
4. ročník
-
aplikuje skulptivní postupy v modelování
-
aplikuje principy tvarování plošných materiálů v prostorové tvorbě
-
vyjmenuje některé významné gotické stavby na českém území
5. ročník
-
vytvoří si masku na zvolené téma
-
nakreslí, namaluje nebo vymodeluje figuru
6. ročník
-
vybuduje prostorový tvar pomocí materiálů lineárního charakteru (dráty, provazy, proutí, pletivo)
-
vyjmenuje některé významné barokní stavby na českém území
7. ročník
-
aplikuje principy komponování z průmyslových prvků
-
zobrazí reálný předmět a použitím výtvarného jazyka posune jeho účinek ke svébytnému výtvarnému vyjádření
UČEBNÍ OSNOVY vyučovacího předmětu: Prostorová tvorba – základní studium II. stupně
žák:
1. ročník
-
vytváří si sbírky různých materiálů, srovnává barevnost, strukturu
-
vyjmenuje některé významné stavby vybrané starověké kultury
2. ročník
-
vyjmenuje některá vybraná díla moderní světové architektury
-
zvětší, stylizuje a abstrahuje přírodní tvar
3. ročník
-
komponuje objekty z různých předmětů a hledá jejich nové významy
-
vymodeluje tvar s použitím povrchové struktury
4. ročník
-
vytvoří v prostoru zmenšený scénografický návrh
-
vyjmenuje některé významné renesanční stavby na českém území
UČEBNÍ OSNOVY vyučovacího předmětu: Volná tvorba – základní studium I. stupně
žák:
1. ročník
-
komunikuje a zapojuje se do společné výtvarné akce
-
vytvoří jednoduchou instalaci v přírodě nebo v interiéru
2. ročník
-
nenapodobuje ostatní, volí vlastní způsob vyjádření
-
naplánuje svoji výtvarnou práci a stanoví postup a důležité body
3. ročník
-
vytvoří digitální fotografii a upraví ji v počítači
-
zorganizuje "živou sochu" s pomocí kolektivu
4. ročník
-
využívá možností vícebarevné voskové batiky a strukturální malby
-
popíše vjem, který sleduje a pokusí se vytvořit jeho výtvarný obraz
5. ročník
-
přichází s novými podněty, samostatně si vyhledá informace o sochaři světového významu
-
zorganizuje si zadaný úkol, rozdělí na dílčí cíle
6. ročník
-
vysloví názor na pozorovanou skutečnost, vyslechne názory druhých, dokáže se vymezit a najít shody či rozdíly ve vlastním pohledu
-
vytvoří objekt a vyhledá na internetu autory zabývající se objektovou nebo akční tvorbou
7. ročník
-
vyjmenuje některé významné stavební památky v nejbližším okolí
-
samostatně volí téma závěrečné práce a vytvoří jeho veřejnou prezentaci
UČEBNÍ OSNOVY vyučovacího předmětu: Volná tvorba – základní studium II. stupně
žák:
1. ročník
-
samostatně volí pomůcky, materiály a dostupnou výtvarnou techniku
-
vyjmenuje některé významné stavební památky v Praze
2. ročník
-
při neúspěchu hledá další řešení a nové možnosti
-
zvolí si téma, na kterém intenzívně pracuje, rozvrhne si práci v čase, popíše cíl, ke kterému směřuje, vytvoří si myšlenkovou mapu
-
vyhledá a zprostředkuje konkrétní zprávu o významné události nebo autorovi současného výtvarného umění
3. ročník
-
experimentuje, hledá nové způsoby vyjádření, výsledek nepovažuje za nejpodstatnější
-
vyjmenuje památky UNESCO na českém území
-
trpělivě pracuje na dlouhodobém úkolu, případná úskalí popíše a navrhne východisko
-
přijímá konstruktivní kritiku a vyjádří k ní svůj postoj, chyby často neopakuje
4. ročník
-
chronologicky seřadí a popíše hlavní rysy historických slohů a směrů v architektuře, malířství a sochařství
-
navštíví alespoň jednu kulturní akci a reflektuje ji způsobem srozumitelným spolužákům
-
navrhne veřejnou prezentaci vlastních nebo společných děl, členění nebo dominantu výstavy
-
zdokumentuje některá díla pomocí digitální fotografie nebo videa a vytvoří jejich prezentaci